Vecāki, pievērsiet uzmanību sava bērna runas attīstībai!
Efektīva saziņa ir būtiska mūsu ikdienas dzīvē. Ja cilvēkam ir grūtības ar runu vai valodu, tas var ietekmēt viņa pašapziņu, sociālās attiecības un pat profesionālo dzīvi. Piemēram, bērniem ar runas attīstības aizkavēšanos var rasties grūtības skolā un saskarsmē ar vienaudžiem.
Pētījumi liecina, ka valodas attīstības aizkavēšanās novērojama 10–15% divgadnieku. Turklāt aptuveni 58% bilingvālu bērnu vecumā no 4,5 līdz 5,5 gadiem saskaras ar nepietiekamu valodas apguvi, kam nepieciešams valodas treniņš vai terapija. Savlaicīga audiologopēda palīdzība var novērst šīs problēmas un veicināt veiksmīgu attīstību.
Lai vienkārši izteiktos par sarežģīto, tad audiologopēdija ir medicīnas nozare, kas palīdz cilvēkiem ar runas, valodas, balss un rīšanas traucējumiem. Savukārt audiologopēdi ir speciālisti, kuri novērtē, diagnosticē un ārstē šīs problēmas gan bērniem, gan pieaugušajiem. Viņu mērķis ir uzlabot cilvēku spēju sazināties un veikt ikdienas darbības, piemēram, ēst un dzert, bez grūtībām.
Kāpēc vecākiem jāpievērš uzmanība bērna runas un valodas attīstībai jau agrīnā vecumā?
- runā mazāk nekā vienaudži. Lai gan katram bērnam ir savs attīstības temps un nav divu vienādu bērniņu, tomēr vecākiem būtu jāstimulē bērns runāt un izteikties, lai trenētu runas funkcijas un prasmes;
- veido teikumus, kas ir grūti saprotami. Veidot vārdu krājumu, protams, ir svarīgi, taču bērnam ar laiku ir jāsāk veidot arī loģiska un saprotamu vārdu virkne. Ja bērns runā, bet runa ir nesaprotama, tad audiologopēds palīdz konstatēt nepareizas runas cēloņus;
- neizrunā noteiktas skaņas (piemēram, "r", "s", "z"). Ir svarīgi, lai vecāki jau no mazotnes mācītu pareizu vārdu izrunu. Valda maldīgs uzskats, ka burts “r” bērniem ir jāsāk pareizi izrunāt ap četru gadu vecumu, taču audiologopēdi norāda, ka jāsatraucas būtu tikai tad, ja bērns šo burtu neizrunā līdz skolas gaitu uzsākšanai;
- stostās vai tam ir citi runas plūduma traucējumi. Jo ātrāk vecāki novēro, ka bērns runā ar stostīšanos, jo ātrāka un veiksmīgāka ir šī runas plūduma traucējuma korekcija. Svarīgi šos traucējumus ir novērst līdz skolas gaitu sākumam;
- nepareizi saprot vai interpretē jautājumus un norādījumus. Ja tiek novērota pastāvīga teiktā pārprašana, ieteicams vērsties pie audiologopēda, lai saņemtu profesionālu novērtējumu un palīdzību.
Kā nepietiekama runas un valodas attīstība var ietekmē bērna sekmes mācībās
- grūtības saprast uzdevumus. Ja bērns nesaprot, ko skolotājs prasa, viņš var kļūdīties pat vienkāršos uzdevumos, kas var izraisīt vilšanos un motivācijas trūkumu mācīties tālāk. Nereti tieši veiksmīgi ielikti mācību un zināšanu pamati pirmajās klasītēs, ir labu sekmju priekšnoteikums un motivācija turpinot mācības pamatskolā un vidusskolā;
- lasīšanas un rakstīšanas problēmas. Bērniem ar vāju fonēmisko uztveri (spēju atšķirt skaņas vārdos) bieži vien ir grūtības ar lasīšanas un rakstīšanas prasmēm, kas var novest pie mācību atpalicības. Laicīgi nepamanītas un neapzinātas problēmas rada pamatīgu diskomfortu bērnam mācoties. Vājas sekmes skolā rada spriedzi kā bērnam, tā vecākiem, kā arī bērns var ciest no vienaudžu pāridarījumiem;
- zems pašvērtējums. Ja bērns nespēj efektīvi sazināties ar skolotājiem un vienaudžiem, viņš var sākt justies atstumts un attīstīt negatīvu attieksmi pret skolu un arī sevi. Bērns var justies neiederīgs un kaut kādā mērā nepilnīgs, reizēm pat var attīstīties depresija vai tās iezīmes;
- uzvedības problēmas. Frustrācija, kas rodas no nespējas izteikties vai saprast apkārtējos, var izpausties kā agresija, aizkaitināmība vai noslēgšanās sevī. Ja vecāki savos bērnos novēro minēto uzvedību, tad nekavējoties vajadzētu vērsties pēc palīdzības, lai izprastu cēloņu pamatu. Uzvedības izmaiņas ir bērnu neapzināts signāls, ka tiem nepieciešama palīdzība.

Kā audiologopēdija palīdz novērst šīs problēmas?